POŻEGNANIE
ODPOWIEDZ
Posty: 10
• Strona 1 z 1
Wiadomość
Autor
-
- Posty: 83
- Rejestracja: 11 gru 2011, 17:59
POŻEGNANIE
#1 Post autor: EurydykaI » 11 lut 2012, 10:32
Widziałam smutne twarze
nad twoim grobem,
płatkami śnieg obsypał
drzewa, krzyże drewniane
i zimny, biały żal.
Nie zliczę wszystkich wspomnień
tych, którzy pamiętają
życie poetki- noblistki,
skromnej, kruchej kobiety.
Pamięć w poezji została...
autor;Eurydyka
Napisany 2012-02-09
nad twoim grobem,
płatkami śnieg obsypał
drzewa, krzyże drewniane
i zimny, biały żal.
Nie zliczę wszystkich wspomnień
tych, którzy pamiętają
życie poetki- noblistki,
skromnej, kruchej kobiety.
Pamięć w poezji została...
autor;Eurydyka
Napisany 2012-02-09
Eurydyka-Lidia[*][/i][/color]
EurydykaI
-
- Posty: 5630
- Rejestracja: 01 lis 2011, 23:09
Re: POŻEGNANIE
#4 Post autor: Alek Osiński » 11 lut 2012, 23:46
o tak, to prawdaEurydykaI pisze:Pamięć w poezji została...
Pozdrawiam
Alek Osiński
- Gloinnen
- Administrator
- Posty: 12091
- Rejestracja: 29 paź 2011, 0:58
- Lokalizacja: Lothlórien
Re: POŻEGNANIE
#6 Post autor: Gloinnen » 13 lut 2012, 15:00
Kolejny wiersz ku czci i z okazji... Jeszcze tylko brakuje "nieodżałowania" i "nieutulonych w bólu"... Za dużo patosu i kawy na ławie.
Według mnie do kapitalnego remontu, jeżeli coś z niego ma być...
"widziałam twarze
nad grobem
zimny biały żal obsypał
drzewa
drewniane krzyże
pamiętają
w poezji
życie
skromne i kruche"
Moja układanka z Twoich klocków.
Zawsze warto próbować pisać mniej dosłownie, a przede wszystkim - eliminować wszystkie zbędne słowa, powtarzanie po kilka razy tego samego, tacologię (od podawania na "tacy") i nadmierną emocjonalność. Nawet pisząc rodzaj epitafium - peanu.
Tym bardziej, że lepiej jest, gdy tego rodzaju utwór przemawia nie tylko w odniesieniu do określonych osób i wydarzeń (pogrzeb Szymborskiej), ale bardziej uniwersalnie (refleksja nad śmiercią poety, pamięcią o nim, kruchością życia, przechowywaniem wspomnień w wierszach...)
Dlatego usunęłam w swojej wersji nawiązania ("poetka-noblistka) do aktualnych sytuacji.
Ale to tylko moje widzimisię...
Pozdrawiam,

Glo.
Według mnie do kapitalnego remontu, jeżeli coś z niego ma być...
"widziałam twarze
nad grobem
zimny biały żal obsypał
drzewa
drewniane krzyże
pamiętają
w poezji
życie
skromne i kruche"
Moja układanka z Twoich klocków.
Zawsze warto próbować pisać mniej dosłownie, a przede wszystkim - eliminować wszystkie zbędne słowa, powtarzanie po kilka razy tego samego, tacologię (od podawania na "tacy") i nadmierną emocjonalność. Nawet pisząc rodzaj epitafium - peanu.
Tym bardziej, że lepiej jest, gdy tego rodzaju utwór przemawia nie tylko w odniesieniu do określonych osób i wydarzeń (pogrzeb Szymborskiej), ale bardziej uniwersalnie (refleksja nad śmiercią poety, pamięcią o nim, kruchością życia, przechowywaniem wspomnień w wierszach...)
Dlatego usunęłam w swojej wersji nawiązania ("poetka-noblistka) do aktualnych sytuacji.
Ale to tylko moje widzimisię...
Pozdrawiam,

Glo.
Niechaj inny wiatr dzisiaj twe włosy rozwiewa
Niechaj na niebo inne twoje oczy patrzą
Niechaj inne twym stopom cień rzucają drzewa
Niechaj noc mnie pogodzi z jawą i rozpaczą
/B. Zadura
_________________
E-mail:
glo@osme-pietro.pl
Niechaj na niebo inne twoje oczy patrzą
Niechaj inne twym stopom cień rzucają drzewa
Niechaj noc mnie pogodzi z jawą i rozpaczą
/B. Zadura
_________________
E-mail:
glo@osme-pietro.pl
Gloinnen
-
- Posty: 83
- Rejestracja: 11 gru 2011, 17:59
Re: POŻEGNANIE
#7 Post autor: EurydykaI » 14 lut 2012, 11:02
Tak Gloinnen, wszystko można okroić, ale sensu o jaki mnie chodziło już w Twojej wersji nie ma. Przecież to nie zimny, biały żal, a śnieg obsypał krzyże, drzewa i nie krzyże miały pamiętać życie poetki... Pozdrawiam Ciebie
Eurydyka-Lidia[*][/i][/color]
EurydykaI
- Gloinnen
- Administrator
- Posty: 12091
- Rejestracja: 29 paź 2011, 0:58
- Lokalizacja: Lothlórien
Re: POŻEGNANIE
#8 Post autor: Gloinnen » 14 lut 2012, 11:13
Metaforyka polega na tym, że oprócz znaczeń literalnych i oczywistych istnieją również znaczenia ukryte. Wydobywasz ze słów nie tylko to, co widoczne wprost, pokazujesz odbiorcy więcej niż jedną tylko ścieżkę, więcej niż jeden odczyt. Próbowałam Ci pokazać, w jaki sposób ostatnia strofa (mówiąca o ludzkiej pamięci) może zostać połączona z poprzednią w taki sposób, aby uzyskać dodatkowy obraz i dodatkową myśl, wiążącą dwie rzeczywistości.
Glo.
Glo.
Niechaj inny wiatr dzisiaj twe włosy rozwiewa
Niechaj na niebo inne twoje oczy patrzą
Niechaj inne twym stopom cień rzucają drzewa
Niechaj noc mnie pogodzi z jawą i rozpaczą
/B. Zadura
_________________
E-mail:
glo@osme-pietro.pl
Niechaj na niebo inne twoje oczy patrzą
Niechaj inne twym stopom cień rzucają drzewa
Niechaj noc mnie pogodzi z jawą i rozpaczą
/B. Zadura
_________________
E-mail:
glo@osme-pietro.pl
Gloinnen
-
- Posty: 398
- Rejestracja: 08 lis 2011, 15:28
- Kontakt:
Re: POŻEGNANIE
#9 Post autor: Bonifacio Sieczepia » 14 lut 2012, 13:18
Eurydyko!
Po pierwsze - bohaterka twojego wiersza nie znosiła banału, owszem, lubiła kicz, ale to nie to samo.
Po drugie - ważkość tematu nie może tłumaczyć miałkości formy i treści.
Moim zdaniem twój wiersz jest banalny, miałki w formie i treści. Nie pomogą tu żadne tłumaczenia jakie myśli chciałaś w nim zawrzeć.
Po pierwsze - bohaterka twojego wiersza nie znosiła banału, owszem, lubiła kicz, ale to nie to samo.
Po drugie - ważkość tematu nie może tłumaczyć miałkości formy i treści.
Moim zdaniem twój wiersz jest banalny, miałki w formie i treści. Nie pomogą tu żadne tłumaczenia jakie myśli chciałaś w nim zawrzeć.
Andrzej Bonifacy Fudali
Bonifacio Sieczepia
ODPOWIEDZ
Posty: 10
• Strona 1 z 1
Wróć do „WIERSZE BIAŁE I WOLNE”
Przejdź do
- WINDĄ W PRZYSZŁOŚĆ
- WYŻEJ, NIŻ ÓSME PIĘTRO
- ↳ TEKSTY Z GÓRNEJ PÓŁKI
- ↳ DNI LITERATURY
- ↳ DNI LITERATURY DZIECIĘCEJ
- UTWORY POETYCKIE
- ↳ WIERSZE BIAŁE I WOLNE
- ↳ TRADYCYJNE FORMY RYMOWANE
- ↳ OKRUCHY POETYCKIE
- ↳ RADOSNA TWÓRCZOŚĆ
- ↳ CYKLE POETYCKIE
- ↳ coobus
- ↳ Kalendarz
- ↳ EdwardSkwarcan
- ↳ intymny pamiętnik nastolatki
- ↳ skaranie boskie
- ↳ Napisy na słońcu
- ↳ INNE
- ↳ EKSTREMALNIE...
- ↳ MIŁE ZŁEGO POCZĄTKI
- ↳ MÓJ TOMIK
- ↳ 411
- ↳ alchemik
- ↳ alegoria
- ↳ anastazja
- ↳ atoja
- ↳ Bożena
- ↳ bronmus45
- ↳ coobus
- ↳ Dante
- ↳ Elunia
- ↳ em_
- ↳ emelly
- ↳ Fałszerz komunikatów
- ↳ Gloinnen
- ↳ jabberwocky
- ↳ JSK
- ↳ ks-hp
- ↳ laura bran
- ↳ lczerwosz
- ↳ Malwina
- ↳ Mchuszmer
- ↳ Miladora
- ↳ Nalka31
- ↳ NathirPasza
- ↳ Nicol
- ↳ semiramida
- ↳ skaranie boskie
- ↳ Sokratex
- ↳ tea
- ↳ teo
- ↳ Tomek i Agatka
- UTWORY PROZATORSKIE
- ↳ OPOWIADANIA
- ↳ OKRUCHY PROZATORSKIE
- ↳ PROZA DOKUMENTALNA I PUBLICYSTYKA
- ↳ PROZA POETYCKA
- ↳ CIĄG DALSZY NASTĄPI
- ↳ 411
- ↳ Jakim
- ↳ Alicja Jonasz
- ↳ Wirtualny szczur
- ↳ Świerszcz w trawie
- ↳ Powrót na wrzosowisko
- ↳ Ekspres do kawy
- ↳ Elunia
- ↳ Ponidzie
- ↳ lacoyte
- ↳ Ślepe zło
- ↳ Lucile
- ↳ W cieniu arkad
- ↳ violka
- ↳ Arystokrata
- ↳ zdzichu
- ↳ Świat według Zdzicha
- ↳ W oleandrach
- INNE RODZAJE TWÓRCZOŚCI
- ↳ DRAMAT
- ↳ DRAMATY W ODCINKACH
- ↳ zdzichu
- ↳ Zima wasza, wiosna nasza
- ↳ pallas
- ↳ Ciemne wieki, czyli co w baśni piszczy
- ↳ UTWORY DLA DZIECI
- ↳ AUREA DICTA
- ↳ TŁUMACZENIA
- ↳ Poezja
- ↳ Proza
- ↳ PIOSENKA DOBRA NA WSZYSTKO
- ↳ LITERATURA ZAANGAŻOWANA
- ↳ POLITYCZNE ECHA
- ↳ MODLITEWNIK (NIE TYLKO) LITERACKI
- ↳ TWÓRCZOŚĆ OKOLICZNOŚCIOWA
- ↳ WSPOMNIENIA O TYCH, KTÓRYCH JUŻ NIE MA
- ↳ UTWORY KU CZCI
- ↳ BEZ TRZYMANKI
- SZTUKA WIZUALNA
- ↳ GRAFIKA
- ↳ FOTOGRAFIA ARTYSTYCZNA
- ↳ MALARSTWO, RYSUNEK
- ↳ SZTUKA UŻYTKOWA
- ↳ NASZE NAJLEPSZE
- ↳ POEZJA
- ↳ PROZA
- ↳ KOMENTARZE
- ↳ RECENZENCI
- ↳ STARE WYBORY
- ↳ WARTO PRZECZYTAĆ
- DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
- ↳ LITERATUROZNAWSTWO
- ↳ JĘZYKOZNAWSTWO
- ↳ KĄCIK PORAD
- ↳ JAK PISAĆ DOBRE WIERSZE
- ↳ JAK PISAĆ DOBRĄ PROZĘ
- WRZUĆ NA LUZ
- ↳ LAURKI
- ↳ ULUBIONE
- ↳ PIOSENKI Z TEKSTEM
- ↳ GRY I ZABAWY
- ↳ MOIM SKROMNYM ZDANIEM
- ↳ WSZYSTKIE CHWYTY DOZWOLONE
- SPIĘCIA
- ↳ KONKURSY
- ↳ POJEDYNKI
- ↳ MAŁY TURNIEJ POJEDYNKÓW
- ↳ ARCHIWUM MTP
- ↳ FOLDERY PRYWATNE
- ↳ 4hc
- POKOJE DYSKUSYJNE
- ↳ PRZEDPOKÓJ
- ↳ POKÓJ GOŚCINNY
- ↳ ZANIM WEJDZIESZ NA ÓSME PIĘTRO