Detale, niearchitektonicznie

Moderatorzy: eka, Gorgiasz

ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
Marcin Sztelak
Posty: 3587
Rejestracja: 21 lis 2011, 12:02

Detale, niearchitektonicznie

#1 Post autor: Marcin Sztelak » 27 sty 2017, 11:53

Z zachwytem obserwuję majestatyczne żurawie na budowie kolejnej zabawki ze szkła i plastiku. Takie czasy. Nie ma miejsca na braterstwo krwi z przypadkowym przechodniem, zresztą coraz trudniej zaksięgować noce strawione na wybijaniu rytmu klawiaturą podpiętą pod ciemność. Nieabsolutną. Tymczasem reklamy kuszą niedojedzonym jabłkiem, tylko eden się jakoś zatracił.
Ze wszech miar smutne. Może nawet straszne, skoro czuje kluchę w przełyku.
Chyba, że to chińszczyzna z baru na rogu. Prowadzi go emigrant polityczny, skrzętnie maskuje swoje pochodzenie koszulką z amerykańską flagą. Z chęcią uścisnąłbym mu dłonie, w geście pojednania, on jednak uparcie odmawia.
Osioł, pewnie pluje do potraw albo coś gorszego.
Spokojnie – wszystko to szczegół, można przejść do porządku dziennego nad życiem, nad śmiercią. Przynajmniej się będą męczyć niosąc po schodach. Wąskich jak ucho igielne.
Dręczy tylko pytanie czy ktoś zaśpiewa ostatnią kołysankę i zgasi światło.
Zresztą, co mnie to będzie wtedy obchodzić?

Awatar użytkownika
eka
Moderator
Posty: 10469
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

Re: Detale, niearchitektonicznie

#2 Post autor: eka » 27 sty 2017, 19:06

Marcin Sztelak pisze:coraz trudniej zaksięgować noce strawione na wybijaniu rytmu klawiaturą podpiętą pod ciemność.
Perełka.
Marcin Sztelak pisze:wszystko to szczegół, można przejść do porządku dziennego nad życiem, nad śmiercią.
Detal, marność nad marnościami?
Wszystko co jest - z mini świata powstaje, nie ma w rzeczywistości samorodnego, wielkiego i niepodzielonego.

:kofe:

Gruszka

Re: Detale, niearchitektonicznie

#3 Post autor: Gruszka » 16 lut 2017, 22:47

Świetne! Oj, lubię takie teksty!

Awatar użytkownika
Lucile
Moderator
Posty: 2484
Rejestracja: 23 wrz 2014, 0:12
Płeć:

Re: Detale, niearchitektonicznie

#4 Post autor: Lucile » 17 lut 2017, 12:19

Świat na pół przekrojony
Marcin Sztelak pisze:Takie czasy. Nie ma miejsca na braterstwo krwi z przypadkowym przechodniem, zresztą coraz trudniej zaksięgować noce strawione na wybijaniu rytmu klawiaturą podpiętą pod ciemność. Nieabsolutną.
Niechęć, niezrozumienie, podejrzliwość a nawet nienawiść
Marcin Sztelak pisze: Prowadzi go emigrant polityczny, skrzętnie maskuje swoje pochodzenie koszulką z amerykańską flagą. Z chęcią uścisnąłbym mu dłonie, w geście pojednania, on jednak uparcie odmawia.
Osioł, pewnie pluje do potraw albo coś gorszego.
Wracając do podziału świata
Marcin Sztelak pisze:Tymczasem reklamy kuszą niedojedzonym jabłkiem, tylko eden się jakoś zatracił.
jabłko - ileż znaczeń, symboli, rozumienia. A mnie się bardzo spodobało zestawienie rajskiego (utraconego) jabłka z tym - nadgryzionym - stanowiącym logo - znane na całym świecie - którym oznaczany jest współczesny gadżet, bez którego, większość "ucywilizowanych" nie wyobraża sobie istnienia i współistnienia.
Ciekawe, gdzie kęs tego nadgryzionego jabłka - wypluty - bo zatrute, czy trucizna trawi już trzewia świata.

I - jako kropka nad "i"
Marcin Sztelak pisze:Wąskich jak ucho igielne.
Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu wejść do królestwa niebieskiego (Łk 18,25)
jeżeli już sięgamy do Biblii, to raczej podejrzewam, że miałeś na myśli wersety z Pieśni nad pieśniami

Święty powiedział, otwórz dla mnie drzwi tak wielkie jak ucho igielne a Ja otworze dla ciebie drzwi, przez które mogą przejąc namioty i wielbłądy (Midrasz, Pieśń nad pieśniami, 5,3)
z objaśnieniem Midrasza - ucho igielne nie jest zbyt wąskie dla dwóch przyjaciół, jednak świat nie jest zbyt szeroki dla dwóch wrogów.

Świetny tekst Marcinie :bravo:

pozdrawiam
L
Non quivis, qui vestem gestat tigridis, audax


lucile@osme-pietro.pl

Stella

Re: Detale, niearchitektonicznie

#5 Post autor: Stella » 18 lut 2017, 0:52

Pierwszorzędny tekst. Gratuluję.
To zaś po prostu zwala z nóg:
Marcin Sztelak pisze:Nie ma miejsca na braterstwo krwi z przypadkowym przechodniem

Awatar użytkownika
jaguar
Posty: 364
Rejestracja: 15 lut 2017, 4:04

Re: Detale, niearchitektonicznie

#6 Post autor: jaguar » 16 mar 2017, 16:44

Dobrze piszesz. Ładne sa przejscia z mysli w mysl, powiazane logicznie wiec i skutecznie łapiesz czytalnika. Jestem pod wrazeniem tego kawałka prozy. p.s. czy nie powinno być czujĘ w 4tym wersie? Pozdrawiam :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „PROZA POETYCKA”