No to sobie porozmawiamy, Mi?
I spróbujemy coś wyrównać przy okazji.
1. Me/twe itd - lepiej unikać tych form we współczesnej poezji - już trącą archaizmem.
2. Dobrze jest liczyć sylaby w wersach - przy równej ich liczbie i jednakowej średniówce wiersz nabiera płynności.
3. Można dać różną ilość zgłosek w wersach, tak jak to zrobiłaś, tylko wtedy konsekwentnie prowadzić wiersz w tej formie do końca.
4. Dobrze jest trochę pomyśleć nad rymami, czy nie są zbyt gramatyczne.
5. Wielokropki też nie są potrzebne.
To taka mała instrukcja w pigułce.
I tak na szybko:
Z tego świata, całego w bieli, - 9 zgłosek
płoche me dziewczę co rusz, - 7
uciekasz w wymarzony świat anieli, - 11
by spokojnie, bez bólu, żyć tam już. - 10
Po wyrównaniu:
Z tego świata całego w bieli, - 9 zgłosek
kochana dziewczynko, co rusz - 8 zgłosek
uciekasz w świat inny - anieli, - 9
by tak w nim spokojnie śnić już. - 8
Kochasz taniec i muzyki dźwięk,
marzysz o podróży pośród fal,
z obolałego ciała dobywa się jęk...
nie masz siły bawić się w bal lal... - zauważ, że tu masz we wszystkich wersach słowa jednosylabowe na końcu, a nie jak w pierwszej zwrotce tylko w drugim i czwartym wersie. Jest także inna liczba zgłosek w wersach.
Spróbujmy wyrównać do pierwszej zwrotki:
Kochasz taniec, muzyki dźwięki, - 9
o podróży marzysz wśród fal, - 8
ale ciągle jeszcze się męczysz - 9
brak ci siły na lalek bal. - 8
Masz dopiero, kochanie, jedenaście lat, - 12 zgłosek
jakich to wielkich dokonać masz ról? - 10
na Twą głowę wali się cały świat..., - 10
że tak mocno cierpisz i odczuwasz ból? - 11
Dobrze byłoby dopracować do metrum 9/8 naprzemiennie.
Po wyrównaniu:
Masz zaledwie lat jedenaście, - 9
tyle możesz odegrać ról - 8
więc dlaczego ty cierpisz właśnie - 9
czemu ciebie spotyka ból - 8
Czyli w sumie brzmi to teraz tak:
Z tego świata całego w bieli,
kochana dziewczynko, co rusz
uciekasz w świat inny - anieli,
by tak w nim spokojnie śnić już.
Kochasz taniec, muzyki dźwięki,
o podróży marzysz wśród fal,
ale ciągle jeszcze się męczysz,
brak ci siły na lalek bal.
Masz zaledwie lat jedenaście,
tyle możesz odegrać ról,
więc dlaczego ty cierpisz właśnie,
czemu ciebie spotyka ból.
Umiejętność pisania wierszy rymowanych to w dużej mierze kwestia wprawy i poczucia rytmu, Mircia.
Jeżeli potrafisz tańczyć w rytmie, to potrafisz również pisać.
Wystarczy tylko ćwiczyć i szukać odpowiednich słów do wyrażenia myśli - jak kamyczków w mozaice.
Buziaki, bo wzięłaś niełatwy temat na warsztat.
A ponieważ wszystkie moje uwagi to zaledwie przykładowe sugestie, możesz teraz sama jeszcze pobawić się tą układanką.
Buziaki także dla Oliwki.