Postaw na szczerość.

Nie wiesz - zapytaj
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Miladora
Posty: 5496
Rejestracja: 01 lis 2011, 18:20
Lokalizacja: Kraków
Płeć:

Re: Postaw na szczerość.

#11 Post autor: Miladora » 08 lis 2011, 10:55

NathirPasza pisze:11. Najpierw przeczytaj utwór i go skomentuj. Później dopiero czytaj komentarze innych użytkowników.
Ja bym ujęła to tak:
Najpierw przeczytaj utwór i wyrób sobie o nim zdanie, potem dopiero czytaj komentarze innych.

Ponieważ niekiedy może być sporo rzeczy do wypunktowania (zwłaszcza w prozie) i szkoda czasu na to, by drobiazgowo je powielać, gdy można po prostu napisać "zgadzam się z X".

Jak dojdziemy do porozumienia, to dopiszę ten punkt w pierwszym poście. :vino:
Zawsze tkwi we mnie coś,
co nie przestaje się uśmiechać.

(Romain Gary - Obietnica poranka)

Bonifacio Sieczepia
Posty: 398
Rejestracja: 08 lis 2011, 15:28
Kontakt:

Re: Postaw na szczerość.

#12 Post autor: Bonifacio Sieczepia » 08 lis 2011, 17:03

Pokrótce:
Czytać należy także komentarze, dzięki temu na przykładzie innych sami doskonalimy tę sztukę, lub możemy dostrzec przeoczone.
Komentować należy dodając uzasadnienie. Suche uwagi typu "genialne', lub "gniot" są bezwartościowe, choć ta pierwsza może autorowi sprawić frajdę (dość enigmatyczną).
Andrzej Bonifacy Fudali

czochrata

Re: Postaw na szczerość.

#13 Post autor: czochrata » 10 sty 2012, 10:16

Na razie wypowiada się sama admiralicja.Ja z kolei nic złego nie widzę w podsumowaniu wiersza//skomentowaniu...że jest genialny albo do d...Skrótowo wyjaśniam,jakie wrażenie zrobił na mnie ten /czasem niewprawny/kawałeczek sztuki.No chyba,że aż się prosi o jakąś merytoryczną uwagę.Natomiast opisywanie treści utworu swoimi słowami uważam za bez sensu,ponieważ często powstaje w ten sposób zupełnie inny utwór...Stojąc przed znanym obrazem/bądż nie znanym/pierwsza opinia w kontakcie z taką sztuką to :podoba mi sie bądż nie,polecajac książkę znajomemu-mówimy: dobra lub beznadziejna.Resztę pozostawmy indywidualnemu odbiorcy i nie traktujmy każdego jak członka TWA albo wlizidupy,jeśli nie ma ochoty uzasadniać-dlaczego wiersz zasłużył na opinię -genialny.Ponieważ sama tak często wpisuję/dobry-zły,podoba mi się nie podoba/zupełnie nie pojmuję,dlaczego mam wywlekać"przysłowiowe bebechy"...Inna sprawą jest sztuka interpretacji,gdzie metoda goni metodę i najwłaściwsze byłoby podejście strukturalne do języka poetyckiego każdego z proponowanych utworów...ale kto dzisiaj ma tyle czasu?!

Awatar użytkownika
Gloinnen
Administrator
Posty: 12091
Rejestracja: 29 paź 2011, 0:58
Lokalizacja: Lothlórien

Re: Postaw na szczerość.

#14 Post autor: Gloinnen » 10 sty 2012, 11:02

czochrata pisze:Natomiast opisywanie treści utworu swoimi słowami uważam za bez sensu,ponieważ często powstaje w ten sposób zupełnie inny utwór...
Nie zamierzam tutaj głosić ex cathedra żadnych prawd objawionych, ale wydaje mi się, że interpretacja też bywa ważna. Być może dla innych czytających niekoniecznie (no chyba, że ktoś lubi), ale na pewno dla Autora. Patrzę po sobie, biorę też pod uwagę opinie osób, którym komentuję wiersze, a zwłaszcza tych, nad których tekstami zatrzymuję się na dłużej.
Nie zawsze, ale najczęściej wiersz pisze się nie dla zwykłego "podobania się", choć oczywiście miło jest przeczytać, że komuś przypadł do gustu. Jednakże przede wszystkim pisze się po to, aby coś odbiorcy przekazać, podzielić się z nim swoimi emocjami, przemyśleniami, doświadczeniami. Autor (zakładam) jest ciekaw, na ile swoim przekazem trafił w cudzą wrażliwość i jakie wywołał swoim tekstem refleksje w czytelniku. Dla niektórych to niezwykle istotne i bardzo się cieszą, gdy ktoś próbuje wniknąć głębiej w ich utwór, a przede wszystkim ich zrozumieć. A zrozumienie (mniej lub bardziej pełne) świadczy, że Autor osiągnął swój cel. Tak więc, jeśli odbiorca akurat celnie rozszyfruje wiersz, jest to na pewno źródło obopólnej satysfakcji. Jeśli natomiast nie uda mu się ta sztuka, Autor ma sygnał, że może pisze zbyt hermetycznie. Albo dowiaduje się, że jego tekst być może posiada dodatkowe treści - to bywa niezwykle interesujące.

Taki feedback ma ogromne znaczenie. Dlatego nieraz zdarza mi się pokusić o obszerną interpretację.

Ale to tylko moje skromne zdanie, choć poparte doświadczeniem i rozmowami z wieloma piszącymi osobami.

Co do metod interpretacyjnych - nie chciałabym tutaj włazić w zawiłą polemikę, bo pewnie bym poległa. Jest wiele technik, które można zastosować. Sama korzystam z różnych, ale dość niekonwencjonalnych sposobów. Pisałam pracę dyplomową o wykorzystaniu wiersza w nauczaniu języków obcych, co pozwoliło mi na poznanie i opanowanie wielu narzędzi ułatwiających "wejście" w tekst i rozkodowanie go. W sumie sprowadza się to, jak piszesz, do badań nad językiem, pokazania, w jaki sposób wykorzystujemy jego potencjał i jego mechanizmy, aby zaszyfrować określone przesłanie. Innymi słowy - odtworzyć proces twórczy niejako "od tyłu"...
Mimo tego jednak jestem osobiście przekonana, że najważniejsza jest intuicja i rodzaj "porozumienia", kiedy czytelnik zaczyna nadawać z Autorem na tej samej częstotliwości i utożsamia z przekazem. Wtedy jakakolwiek metodologia staje się zbędna.

Glo.
Niechaj inny wiatr dzisiaj twe włosy rozwiewa
Niechaj na niebo inne twoje oczy patrzą
Niechaj inne twym stopom cień rzucają drzewa
Niechaj noc mnie pogodzi z jawą i rozpaczą

/B. Zadura
_________________
E-mail:
glo@osme-pietro.pl

czochrata

Re: Postaw na szczerość.

#15 Post autor: czochrata » 10 sty 2012, 13:35

Też masz rację Glo,Twoją pracę akurat bardzo doceniam...Tak widzę rolę moderatorów. ;)

iskierka

Re: Postaw na szczerość.

#16 Post autor: iskierka » 02 wrz 2012, 15:17

NathirPasza pisze:Zabawa w doradcę... A co tam.

Nie każdy posiłek musi smakować, nie każdy napój gasi pragnienie, nie każdy film jest interesujący, nie każda książka wciągająca. Z wierszami jest dokładnie tak samo. Przeciętnie osiem na dziesięć komentarzy to opinia nieszczera. Pod pretekstem zachowania być może źle pojętej uprzejmości stosuje się dość nachalne włazidupstwo, lub wręcz przeciwnie dowala się komuś - byle dowalić.

1. Za każdym komentarzem powinno kryć się przekonanie, że tak właśnie jest.
2. Komentarz nie musi być merytoryczny, nigdzie nie jest powiedziane, że powinien być. Ale trzeba być przygotowanym na obronę swojego zdania, co już pociąga za sobą więcej konkretnych przemyśleń.
3. Jeśli wiersz jest słaby - napisz, że jest słaby.
4. Jeśli wiersz jest bardzo słaby - zgnój autora aż się iskry posypią.
5. Jeśli wiersz jest dobry - napisz, że jest dobry.
6. Jeśli wiersz jest bardzo dobry to bez znaczenia, bo i tak wydano go na papierze.
7. Miej litość dla początkujących autorów.
8. Nie przejmuj się TWA. One są zawsze, wszędzie i każdy do jakiegoś należy.
9. Nie kieruj się zazdrością, zemstą etc. To łatwo wyczuć i wykorzystać by obalić Twoje teorie.
10. Bądź czytelnikiem a nie krytykiem. Wyrażaj tylko swoje zdanie. Nie traktuj siebie jako wyroczni.

Po napisaniu dziesiątego punktu dochodzę do wniosku, że cały dział jest bez sensu. Trzeba byłoby zacząć od tego, na co zwracać uwagę czytając wiersze, czym jest obiektywizm, jakie są zasady kulturalnej polemiki, czemu ważne jest zdanie odrębne, czemu nie warto przejmować się urażoną dumą (tudzież uczuciami) innych i wiele, wiele innych... Jeśli ktoś chce napisać podręcznik po tytułem: "Poradnik dla komentatora. Komentarz krok po kroku" to życzę powodzenia. W takiej formie to będzie niekończący się zalew nic nie znaczących porad i jeszcze mniej znaczących uwag co do nich. Przede wszystkim należałoby ustalić czym jest "dobry wiersz" żeby móc określić na co zwracać uwagę podczas komentowania...

No ale jak komuś się nudzi...
przepraszam, ale nie zgadzam się z tym, nie wolno autora gnoić, obrażać, jak teks jest słaby, trzeba wytłumaczyć co i jak, żeby się nie zniechęcał
trzeba mówić, co i jak robić, by pisać lepiej

Dodano -- 05 sty 2013, 15:34 --
Gloinnen pisze:Od dziś będę walić jak w bęben. Drżyjcie, Autorzy! A że potrafię, to wiecie..
wiemy, wiemy. i za to dziękujemy :beer:

ODPOWIEDZ

Wróć do „KĄCIK PORAD”