Popraw mnie

Nie wiesz - zapytaj
ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
alchemik
Posty: 7009
Rejestracja: 18 wrz 2014, 17:46
Lokalizacja: Trójmiasto i przyległe światy

Re: Popraw mnie

#31 Post autor: alchemik » 10 sie 2015, 10:58

Patka, aleś ty marudna.
Męczy mnie to twoje zdanie. Wydaje się jakieś takie logicznie pokraczne.
Zastosuję podwojnie spójnik I. Mógłbym też użyć wyrażenia zarówno, a to dla podkreślenia, niejednoczesnosci czasu.

I przed, i po spotkaniu z babcią poszłam do kina.

Zarówno przed, jak i po spotkaniu z babcią poszłam do kina.

Ostatnio zmieniony 10 sie 2015, 16:34 przez alchemik, łącznie zmieniany 1 raz.
* * * * * * * * *
Jak być mądrym.. .?
Ukrywać swoją głupotę!

G.B. Shaw
Lub okazywać ją w niewielkich dawkach, kiedy się tego po tobie spodziewają.
J.E.S.

* * * * * * * * *
alchemik@osme-pietro.pl

Awatar użytkownika
Gorgiasz
Moderator
Posty: 1608
Rejestracja: 16 kwie 2015, 14:51

Re: Popraw mnie

#32 Post autor: Gorgiasz » 10 sie 2015, 16:33

Przed i po spotkaniu z babcią poszłam do kina
.
Zdanie jest niejednoznaczne. Bo nie wiadomo czy poszłaś do kina z babcią (zarówno przed jaki i po spotkaniu) czy też po (odbytym) spotkaniu z babcią, poszłaś do kina (ale już sama, bez babci, bo termin babcia odnosi się do spotkania).
W pierwszym przypadku należy postawić przecinek tutaj:
Przed i po spotkaniu, z babcią poszłam do kina.
A w drugim:
Przed i po spotkaniu z babcią, poszłam do kina.

Awatar użytkownika
alchemik
Posty: 7009
Rejestracja: 18 wrz 2014, 17:46
Lokalizacja: Trójmiasto i przyległe światy

Re: Popraw mnie

#33 Post autor: alchemik » 10 sie 2015, 16:36

A tej niejednoznaczności nie wykryłem, mój ulubiony prozaiku, Gorgi.
Że niby mogła się wybierać z babcią.
No widzisz, ile może być interpretacji, gdy zdanie jest źle skonstruowane?
* * * * * * * * *
Jak być mądrym.. .?
Ukrywać swoją głupotę!

G.B. Shaw
Lub okazywać ją w niewielkich dawkach, kiedy się tego po tobie spodziewają.
J.E.S.

* * * * * * * * *
alchemik@osme-pietro.pl

Awatar użytkownika
skaranie boskie
Administrator
Posty: 13037
Rejestracja: 29 paź 2011, 0:50
Lokalizacja: wieś

Re: Popraw mnie

#34 Post autor: skaranie boskie » 10 sie 2015, 23:45

Ale w opcji pójścia do kina z babcią mamy błąd składniowy.
Nie "z babcią poszłam do kina", tylko "poszłam z babcią do kina".
Skoro szyk jest taki, jaki ustaliła Patka, nie mam mowy o wizycie w kinie z babcią.
Z nią natomiast było spotkanie. rozumiem, że Podmiot(ka) poszła do mina zarówno przed spotkaniem, jak i po. Nie brzmi to najszczęśliwiej, ale wygląda na to, że właśnie o to tu chodzi. Sam przecinek niewiele pomaga, choć zapewne jego brak jest błędem. Myślę, że należy pójść za wskazówkami Alchemika.
W ogóle to zastanawiam się, czy nie powinno być, że przed spotkaniem z babcią byłam w kinie, a po spotkaniu poszłam, choć właściwie to mogła pójść i przed.
W końcu każdy może pójść do toalety przed śniadaniem i po nim, dlaczego więc nie mógłby do kina przed i po spotkaniu? Nawet z babcią?
Kloszard to nie zawód...
To pasja, styl życia, realizacja marzeń z dzieciństwa.


_____________________________________________________________________________

E-mail
skaranieboskie@osme-pietro.pl

Awatar użytkownika
Patka
Posty: 4597
Rejestracja: 25 maja 2012, 13:33
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Kontakt:

Re: Popraw mnie

#35 Post autor: Patka » 11 sie 2015, 10:28

Przecinka w moim zdaniu absolutnie nie będzie. To przecież zdanie pojedyncze...
Podmiot(ka) poszła sama do kina, bez babci. Choć może rzeczywiście szyk sprawia, że rodzą się wątpliwości. Ja, jako autorka zdania, ich nie mam.
W ogóle to zastanawiam się, czy nie powinno być, że przed spotkaniem z babcią byłam w kinie, a po spotkaniu poszłam, choć właściwie to mogła pójść i przed.
W końcu każdy może pójść do toalety przed śniadaniem i po nim, dlaczego więc nie mógłby do kina przed i po spotkaniu? Nawet z babcią?
Tu skaranie jest blisko rozwiązania zagadki, tzn. wskazania tego błędu, o który mi chodziło. Pogrubiłam pomocne fragmenty.
Z kolei na samym końcu Admin powtarza błąd ze zdania (kursywa).

Jeszcze taka podpowiedź: powiecie: "Przed spotkaniu z babcią"?

Myślcie. ;)

Awatar użytkownika
alchemik
Posty: 7009
Rejestracja: 18 wrz 2014, 17:46
Lokalizacja: Trójmiasto i przyległe światy

Re: Popraw mnie

#36 Post autor: alchemik » 11 sie 2015, 10:37

Ach, o to ci chodziło, przebiegła istoto.
Przyimek przed wymusza na rzeczowniku spotkanie formę odmiany spotkaniem.
Przyimek po z kolei spotkaniu.
Użyte są równocześnie, a więc forma spotkaniu, która pasuje do przyimka po, niestety, nie pasuje do przyimka przed.
Chyba napisałbym to w ten sposób, żeby uniknąć sprzeczności.
Przed spotkaniem z babcią i po poszłam do kina.
Nie postawiłem po przed spotkaniem, a więc nie wplywa na formę tego rzeczownika, określa domyślne w zdaniu spotkaniu.
* * * * * * * * *
Jak być mądrym.. .?
Ukrywać swoją głupotę!

G.B. Shaw
Lub okazywać ją w niewielkich dawkach, kiedy się tego po tobie spodziewają.
J.E.S.

* * * * * * * * *
alchemik@osme-pietro.pl

Awatar użytkownika
Patka
Posty: 4597
Rejestracja: 25 maja 2012, 13:33
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Kontakt:

Re: Popraw mnie

#37 Post autor: Patka » 11 sie 2015, 10:59

Przed spotkaniem z babcią i po poszłam do kina.
Dalej jest źle. Powinno być: Przed spotkaniem z babcią i po nim poszłam do kina.
Chodzi o błąd składniowy. Często sobie ułatwiamy zadanie i piszemy (mówimy): Przed i po spotkaniu, Z i bez koleżanki. "Przed" wymaga innego przypadka niż "po", podobnie jak "z" łączy się z inną końcówką niż "bez".

Link, gdzie to jest lepiej wyjaśnione:

http://www.ekorekta24.pl/aktualnosci-je ... 3-skladnia (znajduje się pod "Niepoprawne skróty składniowe").

Dobra, kolejne zdanie:

Nie lubię muzyki, mam więc wielki problem z tym opusem.

Awatar użytkownika
Gorgiasz
Moderator
Posty: 1608
Rejestracja: 16 kwie 2015, 14:51

Re: Popraw mnie

#38 Post autor: Gorgiasz » 11 sie 2015, 11:31

Przecinka w moim zdaniu absolutnie nie będzie. To przecież zdanie pojedyncze...
W takim razie to zdanie pozostanie niejednoznaczne. :(
A rozwiązanie, które zaproponowałaś poniżej, jest innym zdaniem. ;)

Awatar użytkownika
Patka
Posty: 4597
Rejestracja: 25 maja 2012, 13:33
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Kontakt:

Re: Popraw mnie

#39 Post autor: Patka » 11 sie 2015, 11:37

Nie jest inne, tylko jest już po poprawce. Czasem zdania wymaga większej redakcji niż wstawienia przecinka, serio.

Błędne: Przed i po spotkaniu z babcią poszłam do kina.
Poprawne: Przed spotkaniem z babcią i po nim (albo: po spotkaniu) poszłam do kina.

W drugim przypadku już chyba nie ma wątpliwości, czy podmiotka poszła sama do kina, czy z babcią.

Awatar użytkownika
Patka
Posty: 4597
Rejestracja: 25 maja 2012, 13:33
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Kontakt:

Re: Popraw mnie

#40 Post autor: Patka » 11 sie 2015, 11:42

Zmieniam poprzednio podane zdanie, bo nie zapisałam go z błędem... (a przynajmniej nie takim, o jakim myślałam).

A więc:

Interesuję się muzyką, więc ten opus jest dla mnie bardzo interesujący.

ODPOWIEDZ

Wróć do „KĄCIK PORAD”