Sylaby

Nie wiesz - zapytaj
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Patka
Posty: 4597
Rejestracja: 25 maja 2012, 13:33
Lokalizacja: Toruń
Płeć:
Kontakt:

Re: Sylaby

#21 Post autor: Patka » 29 maja 2016, 14:10

Ja pisałam o "ć" - a raczej powinnam napisać "ci" - a nie "c". Jeśli zaś chodzi o "c", to nie tylko od "ts" mogła się wziąć, ale też - i chyba przede wszystkim - z "k" w II i III palatalizacji (stąd oboczności: ręka:ręce itp.). No ale odchodzimy od tematu, choć oczywiście powyższe kwestie są bardzo ciekawe.

Awatar użytkownika
eka
Moderator
Posty: 10469
Rejestracja: 30 mar 2014, 10:59

Re: Sylaby

#22 Post autor: eka » 29 maja 2016, 16:31

Stanisław Szober w Gramatyce języka polskiego (1923) głoskę -j- traktuje jak niezgłoskotwórczą samogłoskę, wariant bardzo podobnie wymawianej samogłoski -i- .
Jotę nazywa wręcz niezgłoskowotwórczym -i-.
Dzisiaj -j- jest zaliczana do spółgłosek, bo nie tworzy sylaby (cechy zarezerwowanej tylko dla samogłosek), lecz jedynie może wchodzić w jej skład z samogłoską, np. Je - rzy.

Sprawa rozróżnień fonologicznych i ich zapisu i/j zawsze budziła spory. Po dziesięcioleciach kontrowersji,
Akademia Umiejętności w roku 1891 orzekła, że: " (...) kwestyja ta jest niezawodnie najdrażliwszym przedmiotem w pisowni polskiej."

Stare zasady pisowni głosek i/j zmieniła uchwała Akademii w 1918 roku.
I tak:
a) w wyrazach obcych pisze się -j- po spółgłosce w zgłoskach niepoczątkowych - np. debjut, socjalizm, brygadjer, chemja, Holandja, Danja;
b) pisze się -i- w zgłoskach początkowych wyrazów czy to użytych oddzielenie , np. biuro, biografia, diecezja, idjota, czy też występujących w złożeniach, np. aprioryczny, symbioza, makrobiotyk.

W roku 1936 miało miejsce kolejne ustalenie pisowni i/j. Komitet Ortograficzny, na wniosek profesorów Nitscha i Jodłowskiego "zarządził" :) pisownię joty tylko po spółgłoskach: c, s, z - z wyłączeniem kilku wyrazów o charakterze specjalnym, jak: cyjan, Syjam, Syjon, które pisane przez samo -j- stałyby się jednozgłoskowymi.
I dlatego piszemy idiota, choć tutaj -i- wymawiamy nieczysto, bliżej mu do niezgłoskotwórczego -j-.
Na pewno nigdy jednak nie było tego słowa w postaci czterozgłoskowej, przynajmniej w języku literackim.
Różnice między j/i zostały, pisownię ujednolicono, ale za to rosną takie kwiatki jak:
Dania i dania (menu).
Dobrze, że na początku wyrazów i na końcu jota pozostała nietknięta, choć miał miejsce śmiertelny zamach na nią np. w gwarowych: janiołach, czy Jandrzejach.

Awatar użytkownika
skaranie boskie
Administrator
Posty: 13037
Rejestracja: 29 paź 2011, 0:50
Lokalizacja: wieś

Re: Sylaby

#23 Post autor: skaranie boskie » 31 maja 2016, 15:17

Ciekawe, jak wyglądałby zapis spornych słów, gdybyśmy użyli starosłowiańskiego pisma ideograficznego...
Dobra, żartowałem.
Wracamy do idioty.
Gdybyście nie wiedzieli, jak wygląda idiota, zerknijcie na awatar admina. Tak właśnie wygląda... :jez:
Kloszard to nie zawód...
To pasja, styl życia, realizacja marzeń z dzieciństwa.


_____________________________________________________________________________

E-mail
skaranieboskie@osme-pietro.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „KĄCIK PORAD”