Co zacz?! Picopedia – nieoficjalny almanach Ósmego.

ODPOWIEDZ
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
pallas
Posty: 1554
Rejestracja: 22 lip 2015, 19:33

Re: Co zacz?! Picopedia – nieoficjalny almanach Ósmego.

#41 Post autor: pallas » 11 sie 2015, 20:40

Intersolinaddozopsyzm o coś z mojej specjalizacji Lucile.
Takie hasła to jest coś dla mnie.
Do roboty pierwsza część Inter pochodzi z greki i oznacza oszalały.
Drugi człon soli mój ulubiony język bulbuski i nie oznacza soli tylko słodki.
Zresztą strasznie podobny do polskiego z tą różnicą, że prawie wszystkie wyrazy znaczą
przeciwieństwo naszego języka. No ale odbiegam od tematu naddozo tu ciekawe ze
słowackiego imię pierwszego człowieka z tą dolegliwością.
Można go znaleźć w "księdze osób pierwszych, nad pierwszymi".
I to ostatnia część słowa psyzm oznacza znienawidzenie
do policjantów.
Niestety już koniec więc hasło oznacza: oszalałe znienawidzenie do policjantów słodkiego Naddozo. To z astronomii.

Hasło do wyjaśnienia Eurostaszachy.
Porzućcie wszelką nadzieję, którzy tu wchodzicie.
/Dante Alighieri - Boska Komedia/

Awatar użytkownika
alchemik
Posty: 7009
Rejestracja: 18 wrz 2014, 17:46
Lokalizacja: Trójmiasto i przyległe światy

Re: Co zacz?! Picopedia – nieoficjalny almanach Ósmego.

#42 Post autor: alchemik » 11 sie 2015, 21:19

Pallas, może faktycznie jest więcej znaczeń określenia intersolinaddozopsyzm.
Bo widzisz, tak naprawdę nie ma monad solipsystycznych, choć każdemu z nas wydaje się, że jest taką monadą jako Ja w opozycji do zewnętrznego wszechświata, który poznajemy internalizując go.
Przeczytaj jednak uważnie moje objaśnienie.
A moje hasło ma pierwszeństwo, jako wcześniejsze.

mordownikapista
* * * * * * * * *
Jak być mądrym.. .?
Ukrywać swoją głupotę!

G.B. Shaw
Lub okazywać ją w niewielkich dawkach, kiedy się tego po tobie spodziewają.
J.E.S.

* * * * * * * * *
alchemik@osme-pietro.pl

Awatar użytkownika
pallas
Posty: 1554
Rejestracja: 22 lip 2015, 19:33

Re: Co zacz?! Picopedia – nieoficjalny almanach Ósmego.

#43 Post autor: pallas » 11 sie 2015, 21:44

mordownikapista

Dawno tego słowa nie słyszałem. Już myślałem alchemiku, że nikt go nie używa.
Ciekawe wyjaśnienie poprzedniego hasła. Pewnie spałem na zajęciach jak o tym było.
Przepraszam, nie zauważyłem twego posta.

Spieszę z wyjaśnieniem.
Kapista to słowo z Głagolicy oznacz kopistę.
Po naszemu fałszerz (nie chodzi o naszego kolegę).
Ordownik przekręcona nazwa epoki w dziejach ziemi ( chodzi o ordowik).
M to pozostałość z Rosyjskiego. Oznacza obco krajowiec lub mówiąc inaczej turysta.
Mówiąc w skrócie turysta fałszujący pamiątki z ordowika. A przypomniał mi się frazeologizm
z tym słowem: " Mordownikapista z ciebie marny, już św. Jerzy lepszy". To tak na marginesie.

Eurostaszachy.
Porzućcie wszelką nadzieję, którzy tu wchodzicie.
/Dante Alighieri - Boska Komedia/

Awatar użytkownika
Lucile
Moderator
Posty: 2484
Rejestracja: 23 wrz 2014, 0:12
Płeć:

Re: Co zacz?! Picopedia – nieoficjalny almanach Ósmego.

#44 Post autor: Lucile » 12 sie 2015, 0:06

No, to weszliśmy na "mój teren" i dlatego pozwolę sobie na - jedynie słuszne - wyjaśnienie słownej zbitki
Mordowikapista

otóż, znajdują się tu tylko słowa pochodzenia polskiego. Zacznijmy od tyłu - kapista - to przecież artysta uprawiający - kapizm - kierunek w malarstwie ukształtowany w drugiej dekadzie XX wieku. Nazwa pochodzi od liter K.P. "Komitetu Paryskiego", czyli w pełnym brzmieniu "Komitetu Paryskiej pomocy dla wyjeżdżających studentów na studia malarskie do Francji".
Komitet został zawiązany przez Józefa Pankiewicza w 1923 r. Do słynnych "kapistów" należeli, miedzy innymi:
Jan Cybis. Józef Czapski, Piotr Potworowski, Hanna Rudzka - Cybisowa, by wymienić tylko te nazwiska.
Sami o sobie mawiali, że są "zabójcami formy", no może nie tak wprost mawiali, ale konstrukcję i formę obrazu kształtowali tylko kolorem. Wykluczyli też całkowicie kolor czarny.
Pewni krytycy twierdzili, że "mordowi kapista" łatwo ulega, co było już z ich strony grubą przesadą i niemałym nadużyciem!
Wybacz Pallasie - Wielkim Tytanem jesteś - ale na sztuce to zna się szalona kustoszka Lu. ;)

Co do hasła podanego przeze mnie - obydwa objaśnienia bardzo mi się podobają :bravo: i obydwa są słuszne - chociaż , przyznać muszę, że zrodziło się po przeczytaniu wiersza Alchemika - Się :ok:

Bardzo mi miło Alchemiku, że - po tylu wiekach - przypomniałeś sobie o Lucille Herbacea, chociaż, wówczas nie zwracałeś na tajemniczą i milczącą zielarkę uwagi. Co oczywiście miałam Ci za złe, chociaż nigdy nic Ci do moich ziół, wywarów i nalewek nie dodałam - a przecież mogłam.
O moich losach, nawet nie wypada, nie tylko na forum publicum mówić, ale w ogóle NIE, bowiem zobowiązałam się do "wieczystej tajemnicy".
No, może echa niektórych zdarzeń odnaleźć można "W cieniu arkad".
A mocy nie straciłam - tyle mogę ujawnić.

Powtarzam za Pallasem, do objaśnienia:
pallas pisze:Eurostaszachy.
Non quivis, qui vestem gestat tigridis, audax


lucile@osme-pietro.pl

Awatar użytkownika
Lucile
Moderator
Posty: 2484
Rejestracja: 23 wrz 2014, 0:12
Płeć:

Re: Co zacz?! Picopedia – nieoficjalny almanach Ósmego.

#45 Post autor: Lucile » 12 sie 2015, 14:48

Tym razem będzie krótko, bo i hasło - w poprawnym odczytaniu - nie nastręczało większych problemów.

EU -ro -STA - sza - CHY

No, i wszystko jasne. Tak skomentowała pani Eustachowa przypadłość (daltonizm) swojego męża

Eustachy szaro widzi

Bardzo proszę o podanie znaczenie hasła

CYTONIMA
Ostatnio zmieniony 12 sie 2015, 16:40 przez Lucile, łącznie zmieniany 1 raz.
Non quivis, qui vestem gestat tigridis, audax


lucile@osme-pietro.pl

Awatar użytkownika
alchemik
Posty: 7009
Rejestracja: 18 wrz 2014, 17:46
Lokalizacja: Trójmiasto i przyległe światy

Re: Co zacz?! Picopedia – nieoficjalny almanach Ósmego.

#46 Post autor: alchemik » 12 sie 2015, 14:52

He he!
* * * * * * * * *
Jak być mądrym.. .?
Ukrywać swoją głupotę!

G.B. Shaw
Lub okazywać ją w niewielkich dawkach, kiedy się tego po tobie spodziewają.
J.E.S.

* * * * * * * * *
alchemik@osme-pietro.pl

Awatar użytkownika
Lucile
Moderator
Posty: 2484
Rejestracja: 23 wrz 2014, 0:12
Płeć:

Re: Co zacz?! Picopedia – nieoficjalny almanach Ósmego.

#47 Post autor: Lucile » 12 sie 2015, 16:47

Czyżbyś znał etymologię "cytonima" i stąd Twoje - he,he?
Proszę, nie wstydź się i pięknie rozszyfruj :)

A może - "hehem" skomentowałeś wypowiedź zacnej pani Eustachowej?

Pozostaje - CYTONIMA
Non quivis, qui vestem gestat tigridis, audax


lucile@osme-pietro.pl

Awatar użytkownika
alchemik
Posty: 7009
Rejestracja: 18 wrz 2014, 17:46
Lokalizacja: Trójmiasto i przyległe światy

Re: Co zacz?! Picopedia – nieoficjalny almanach Ósmego.

#48 Post autor: alchemik » 12 sie 2015, 17:34

Jedno i drugie wiedźmo. Tylko się nie obraź. Wiedźma oznacza kobietę wiedzącą. A moim zdaniem to pasuje do ciebie jak łyżka do rosołu.

Cytos/kytos oznacza komórkę. Te komórki, z których zbudowane są nasze tkanki i wszelkich innych stworzeń.
Czy to roślinnych czy to zwierzęcych.
Prawdę mówiac komorki roslinne niewiele różnia sie od zwierzęcych.
Ot, wielocukrowa ściana celulozowa chroniąca zewnętrze, podczas gdy w zwierzęcych mamy do czynienia z białkową błoną komórkową.
Przedrostek cyto oznacza komórkowy.
I mogłbym tak na okrągło, że wszystkie3 organizmy posiadają tkanki zbudowane z komórek.
A te komórki posiadają zdolność namnażania się. Robią to przez podział w procesie tak zwanej mitozy.
Albo mejozy w przypadku komórek generatywnych (płciowych).

Niestety w trakcie badań nad ekstremofilami oceanicznymi, żyjacymi w pobliżu gejzerów oceanicznych,
szczelin na morskim dnie, z których wydobywa się lawa i przede wszystkim energia cieplna, odkryto pewne dziwne organizmy.
Okazało się, że nie posiadają budowy komórkowej. Przypominają rodzaj plazmy, cieczy organicznej.
Nie mają jąder komórkowych, a tym samym chromosomów.
Posiadają jednak RNA, nie DNa.
RNA czyli kwas rybonukleinowy nie jest zawarty w pakietach typu chromosomy.
Jest w pewnym sensie rozpuszczony w całym plazmatycznym organiźmie.
Sam organizm może osiągać spore rozmiary w sensie dwuwymiarowym. Bowiem przypomina bardzo cienką płachtę mierzoną w pojedynczych mikronach, podczas gdy powierzchnia osiąga nieraz rozmiar kilometrów kwadratowych.
Interesujące jak trwała i niepodatna na uszkodzenia jest ta powierzchnia przypominająca płachtę, plandekę.

Cytonima oznacza po prostu, nie ma komórek.
Tak żartobliwie nazwało organizm małżeństwo biologów, oceanologów polskiego pochodzenia.


podskotrzepcianka
* * * * * * * * *
Jak być mądrym.. .?
Ukrywać swoją głupotę!

G.B. Shaw
Lub okazywać ją w niewielkich dawkach, kiedy się tego po tobie spodziewają.
J.E.S.

* * * * * * * * *
alchemik@osme-pietro.pl

Awatar użytkownika
Lucile
Moderator
Posty: 2484
Rejestracja: 23 wrz 2014, 0:12
Płeć:

Re: Co zacz?! Picopedia – nieoficjalny almanach Ósmego.

#49 Post autor: Lucile » 12 sie 2015, 18:48

Alchemiku,
pięknie, mądrze, z wielką erudycją - prawdziwie uczenie - objaśniłeś mi CYTONIMA. Dziękuję, zawsze dobrze dowiedzieć się czego nowego :ok:

Ale pozwól na moje dictum.
Nie nie moje - a starej góralskiej śpiewki. Ks. Tischner też ją czasami cytował, więc mi nie wstyd.
Oto ona:

Cy to ni ma cym, cym w kany,
cy to ni ma cym, cym w co,
coby było jako tako,
jako tako jej i jemu


Do wytłumaczenia pozostaje
alchemik pisze:podskotrzepcianka
Non quivis, qui vestem gestat tigridis, audax


lucile@osme-pietro.pl

Awatar użytkownika
alchemik
Posty: 7009
Rejestracja: 18 wrz 2014, 17:46
Lokalizacja: Trójmiasto i przyległe światy

Re: Co zacz?! Picopedia – nieoficjalny almanach Ósmego.

#50 Post autor: alchemik » 12 sie 2015, 19:03

Cy to nima, cy to jest
babcok pofurkać fajna rzec
cym cym w cym
hej a hej
cepry w dom
ano w niej
ogórasa kise
wierchy mie sie śniom
pośrodecku w niom


Tę sam wymyśliłem, bez pomocy księży.


podskotrzepcianka
* * * * * * * * *
Jak być mądrym.. .?
Ukrywać swoją głupotę!

G.B. Shaw
Lub okazywać ją w niewielkich dawkach, kiedy się tego po tobie spodziewają.
J.E.S.

* * * * * * * * *
alchemik@osme-pietro.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „GRY I ZABAWY”