1. Zanik samogłosek nosowych
Język polski jest jedynym językiem słowiańskim, w którym do dziś zachowały się samogłoski nosowe. Ale twierdzi się, że i u nas niedługo one zanikną. Nosówki coraz częściej są rozkładane na odpowiadającą im samogłoskę ustną i spółgłoskę, nawet w pozycji wygłosowej. Słyszymy więc: robioł (robią), chodzoł (chodzą) i inne. Nie mówiąc już o tym, że od dawna mówimy kont (a nie kąt), kompać (a nie kąpać) i wzieli (a nie wzięli).
2. Jedziemy do Suwałk?
A przypadkiem nie "do Suwałek"? No właśnie nie. Brak "e wstawnego" w przyrostkach -ec, -ek (porównaj: paznokć, kupc, czyli paznokieć i kupiec) jest typową cechą dialektu mazowieckiego. Niekiedy jednak forma gwarowa przechodzi do języka ogólnego. Stąd mamy Suwałki : Suwałk.
3. Geneza zaimka ten
Mówiąc ten, zawsze mamy na myśli osobnika rodzaju męskiego: ten Piotrek, ten król. Rzeczownik można zastąpić zaimkiem "on". I rzeczywiście, ten powstało na skutek kontaminacji (połączenia) prasłowiańskiego tъ z zaimkiem onъ. Dało to początkowo formę tъnъ, która z kolei po wokalizacji i zaniku jerów dała obecne ten.
4. Dwór i podwórze - problemy z odmianą
Chyba nie raz spotkaliście się z odmianą "na dworzu", zapewne też tak niektórzy z was piszą. Skąd wzięła się błędna forma? Z analogii do podwórza, gdzie Miejscownik brzmi "na podwórzu". Poprawny Mc. wyrazu "dwór" to na dworze.
5. Mazurzenie
Mazurzenie jest typową cechą m.in. dialektu małopolskiego i mazowieckiego. Najprościej mówiąc - głoski sz, ż, cz i dż wymawiane są jako s, z, c i dz. Specjalnie napisałam tylko ż, bowiem rz się nie mazurzy. Dlaczego? To proste - głoska ta pojawiła się w języku polskim po dokonaniu się procesu mazurzenia (dokładnie wzięła się z tzw. "r frykatywnego", które w niektórych gwarach można usłyszeć do dziś).
6. Moje cielę stało się cielakiem.
Brzmi bez sensu? Na pewno nie na południu. W dialekcie małopolskim odróżnia się "cielę" jako dopiero co urodzone zwierzę od "cielaka", czyli zwierzę już trochę podrośnięte.
Warto dodać, że końcówka -ak w nazwach istot niedorosłych jest typową cechą dialektu mazowieckiego, która przeszła do języka ogólnego. Mamy więc: prosiak, kurczak, źrebak, kociak ale też np. kaczak.
7. Pluralis majestaticus
Jest to zwracanie się do pojedynczej osoby w liczbie mnogiej. Rozróżnia się dwie formy. Czasowniki zakończone na -cie ("trzymojcie się!") używane są, gdy chce się okazać szacunek drugiej osobie, a z końcówką -ta ("trzymojta się!") - wobec osób młodszych lub rówieśników.
8. Z wielkiej litery
Wiele osób tak mówi, często nie mając pojęcia, że to... kalka z języka rosyjskiego (s bolszoj bukwy), której słowniki nie uznają za poprawną. Należy mówić i pisać wielką literą albo od wielkiej litery. Nie ma też różnicy, czy ta litera jest wielka czy duża - obydwa określenia są poprawne.
Innymi rusycyzmami używanymi przez Polaków są m.in. póki co, za wyjątkiem i pod rząd.
Przy opracowywaniu powyższych ciekawostek korzystałam z notatek ze studiów i (ostatni punkt) ze strony eKorekta24
Garść ciekawostek językowych II
ODPOWIEDZ
Posty: 3
• Strona 1 z 1
Wiadomość
Autor
- skaranie boskie
- Administrator
- Posty: 13037
- Rejestracja: 29 paź 2011, 0:50
- Lokalizacja: wieś
Re: Garść ciekawostek językowych II
#2 Post autor: skaranie boskie » 24 lis 2013, 18:53
Patka pisze:("trzymojcie się!")
A skąd tu gwara?Patka pisze:("trzymojta się!")
Moim zdaniem powinno być: trzymajcie.
Kloszard to nie zawód...
To pasja, styl życia, realizacja marzeń z dzieciństwa.
_____________________________________________________________________________
E-mail
skaranieboskie@osme-pietro.pl
To pasja, styl życia, realizacja marzeń z dzieciństwa.
_____________________________________________________________________________
skaranieboskie@osme-pietro.pl
skaranie boskie
ODPOWIEDZ
Posty: 3
• Strona 1 z 1
Przejdź do
- WINDĄ W PRZYSZŁOŚĆ
- WYŻEJ, NIŻ ÓSME PIĘTRO
- ↳ TEKSTY Z GÓRNEJ PÓŁKI
- ↳ DNI LITERATURY
- ↳ DNI LITERATURY DZIECIĘCEJ
- UTWORY POETYCKIE
- ↳ WIERSZE BIAŁE I WOLNE
- ↳ TRADYCYJNE FORMY RYMOWANE
- ↳ OKRUCHY POETYCKIE
- ↳ RADOSNA TWÓRCZOŚĆ
- ↳ CYKLE POETYCKIE
- ↳ coobus
- ↳ Kalendarz
- ↳ EdwardSkwarcan
- ↳ intymny pamiętnik nastolatki
- ↳ skaranie boskie
- ↳ Napisy na słońcu
- ↳ INNE
- ↳ EKSTREMALNIE...
- ↳ MIŁE ZŁEGO POCZĄTKI
- ↳ MÓJ TOMIK
- ↳ 411
- ↳ alchemik
- ↳ alegoria
- ↳ anastazja
- ↳ atoja
- ↳ Bożena
- ↳ bronmus45
- ↳ coobus
- ↳ Dante
- ↳ Elunia
- ↳ em_
- ↳ emelly
- ↳ Fałszerz komunikatów
- ↳ Gloinnen
- ↳ jabberwocky
- ↳ JSK
- ↳ ks-hp
- ↳ laura bran
- ↳ lczerwosz
- ↳ Malwina
- ↳ Mchuszmer
- ↳ Miladora
- ↳ Nalka31
- ↳ NathirPasza
- ↳ Nicol
- ↳ semiramida
- ↳ skaranie boskie
- ↳ Sokratex
- ↳ tea
- ↳ teo
- ↳ Tomek i Agatka
- UTWORY PROZATORSKIE
- ↳ OPOWIADANIA
- ↳ OKRUCHY PROZATORSKIE
- ↳ PROZA DOKUMENTALNA I PUBLICYSTYKA
- ↳ PROZA POETYCKA
- ↳ CIĄG DALSZY NASTĄPI
- ↳ 411
- ↳ Jakim
- ↳ Alicja Jonasz
- ↳ Wirtualny szczur
- ↳ Świerszcz w trawie
- ↳ Powrót na wrzosowisko
- ↳ Ekspres do kawy
- ↳ Elunia
- ↳ Ponidzie
- ↳ lacoyte
- ↳ Ślepe zło
- ↳ Lucile
- ↳ W cieniu arkad
- ↳ violka
- ↳ Arystokrata
- ↳ zdzichu
- ↳ Świat według Zdzicha
- ↳ W oleandrach
- INNE RODZAJE TWÓRCZOŚCI
- ↳ DRAMAT
- ↳ DRAMATY W ODCINKACH
- ↳ zdzichu
- ↳ Zima wasza, wiosna nasza
- ↳ pallas
- ↳ Ciemne wieki, czyli co w baśni piszczy
- ↳ UTWORY DLA DZIECI
- ↳ AUREA DICTA
- ↳ TŁUMACZENIA
- ↳ Poezja
- ↳ Proza
- ↳ PIOSENKA DOBRA NA WSZYSTKO
- ↳ LITERATURA ZAANGAŻOWANA
- ↳ POLITYCZNE ECHA
- ↳ MODLITEWNIK (NIE TYLKO) LITERACKI
- ↳ TWÓRCZOŚĆ OKOLICZNOŚCIOWA
- ↳ WSPOMNIENIA O TYCH, KTÓRYCH JUŻ NIE MA
- ↳ UTWORY KU CZCI
- ↳ BEZ TRZYMANKI
- SZTUKA WIZUALNA
- ↳ GRAFIKA
- ↳ FOTOGRAFIA ARTYSTYCZNA
- ↳ MALARSTWO, RYSUNEK
- ↳ SZTUKA UŻYTKOWA
- ↳ NASZE NAJLEPSZE
- ↳ POEZJA
- ↳ PROZA
- ↳ KOMENTARZE
- ↳ RECENZENCI
- ↳ STARE WYBORY
- ↳ WARTO PRZECZYTAĆ
- DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
- ↳ LITERATUROZNAWSTWO
- ↳ JĘZYKOZNAWSTWO
- ↳ KĄCIK PORAD
- ↳ JAK PISAĆ DOBRE WIERSZE
- ↳ JAK PISAĆ DOBRĄ PROZĘ
- WRZUĆ NA LUZ
- ↳ LAURKI
- ↳ ULUBIONE
- ↳ PIOSENKI Z TEKSTEM
- ↳ GRY I ZABAWY
- ↳ MOIM SKROMNYM ZDANIEM
- ↳ WSZYSTKIE CHWYTY DOZWOLONE
- SPIĘCIA
- ↳ KONKURSY
- ↳ POJEDYNKI
- ↳ MAŁY TURNIEJ POJEDYNKÓW
- ↳ ARCHIWUM MTP
- ↳ FOLDERY PRYWATNE
- ↳ 4hc
- POKOJE DYSKUSYJNE
- ↳ PRZEDPOKÓJ
- ↳ POKÓJ GOŚCINNY
- ↳ ZANIM WEJDZIESZ NA ÓSME PIĘTRO