Między nami (rzecz biorąc)
- Gloinnen
- Administrator
- Posty: 12091
- Rejestracja: 29 paź 2011, 0:58
- Lokalizacja: Lothlórien
Między nami (rzecz biorąc)
Między nami (rzecz biorąc)
Największe świnie wymagają zazwyczaj od ludzi, aby byli aniołami.
J. Tuwim
1.
Serdeczna dłoń. Miska przy łóżku.
Nie wiadomo, z jakiej bajki, ale
może się przyda,
gdy zabraknie czasu, by dobiec
do piekła.
2.
Tuż przed świtem
przyśniły się gałązki oliwne
Na wszelki wypadek.
Tylko nie wiem, czemu
pomalowane czerwoną farbą.
Do ściany, do obrazu, do czterech liter
próżna gadka, w pochyleniu
tak głębokim, aż śmieszy.
Ulżyjcie sobie, w końcu przecież
miska stoi właśnie po to.
3.
Miłość. Zapomniana funkcja
serca. Dziś posłużyło za basen
w prowincjonalnym szpitaliku
dla poetów.
Niech spierdalają.
A miałam tego nigdy
nie powiedzieć.
____________________
Glo.
Największe świnie wymagają zazwyczaj od ludzi, aby byli aniołami.
J. Tuwim
1.
Serdeczna dłoń. Miska przy łóżku.
Nie wiadomo, z jakiej bajki, ale
może się przyda,
gdy zabraknie czasu, by dobiec
do piekła.
2.
Tuż przed świtem
przyśniły się gałązki oliwne
Na wszelki wypadek.
Tylko nie wiem, czemu
pomalowane czerwoną farbą.
Do ściany, do obrazu, do czterech liter
próżna gadka, w pochyleniu
tak głębokim, aż śmieszy.
Ulżyjcie sobie, w końcu przecież
miska stoi właśnie po to.
3.
Miłość. Zapomniana funkcja
serca. Dziś posłużyło za basen
w prowincjonalnym szpitaliku
dla poetów.
Niech spierdalają.
A miałam tego nigdy
nie powiedzieć.
____________________
Glo.
Niechaj inny wiatr dzisiaj twe włosy rozwiewa
Niechaj na niebo inne twoje oczy patrzą
Niechaj inne twym stopom cień rzucają drzewa
Niechaj noc mnie pogodzi z jawą i rozpaczą
/B. Zadura
_________________
E-mail:
glo@osme-pietro.pl
Niechaj na niebo inne twoje oczy patrzą
Niechaj inne twym stopom cień rzucają drzewa
Niechaj noc mnie pogodzi z jawą i rozpaczą
/B. Zadura
_________________
E-mail:
glo@osme-pietro.pl
-
- Posty: 3258
- Rejestracja: 27 sty 2013, 23:52
- Lokalizacja: Dębica
Re: Między nami (rzecz biorąc)
Rewelacja. Każdy znajdzie coś dla siebie. Każda zwrotka może być osobną opowieścią, ale równocześnie stanowi jedną całość z pozostałymi.
Dla mnie - rozgoryczenie "niby pomocą" dawaną od ludzi. Ale albo nietrafiona, albo "na odczepnego", albo z łaski.
Wszyscy chcą pomóc, a nikt nie pomaga. Każdy widzi, nikt nie dostrzega.
Niby mamy możliwość ratowania siebie, nakreślania losu, ale jest on jak jakiś kpiący błazen, który na pomoc idzie nam z... zaostrzoną szablą.
Ale mnogość interpretacji powala. Zarówno wyodrębniając zwrotki, jak i traktując je jako jedną całość.
Początkowy cytat - brawo za odnalezienie i włączenie w wiersz.
Dla mnie - rozgoryczenie "niby pomocą" dawaną od ludzi. Ale albo nietrafiona, albo "na odczepnego", albo z łaski.
Wszyscy chcą pomóc, a nikt nie pomaga. Każdy widzi, nikt nie dostrzega.
Niby mamy możliwość ratowania siebie, nakreślania losu, ale jest on jak jakiś kpiący błazen, który na pomoc idzie nam z... zaostrzoną szablą.
Ale mnogość interpretacji powala. Zarówno wyodrębniając zwrotki, jak i traktując je jako jedną całość.
Początkowy cytat - brawo za odnalezienie i włączenie w wiersz.
"Nie głaskało mnie życie po głowie,
nie pijałem ptasiego mleka -
no i dobrze, no i na zdrowie:
tak wyrasta się na człowieka..."
W. Broniewski - "Mannlicher"
nie pijałem ptasiego mleka -
no i dobrze, no i na zdrowie:
tak wyrasta się na człowieka..."
W. Broniewski - "Mannlicher"
-
- Posty: 492
- Rejestracja: 06 sty 2013, 10:12
- Lokalizacja: Rudnik nad Sanem
- Kontakt:
Re: Między nami (rzecz biorąc)
Każda część jest osobną osobną opowieścią, a jednak wszystko dobrze się łączy
. Ciekawy zabieg
. Tak przechodzisz do kolejnej części, że czytelnik na pewno nie będzie narzekał, że są jakieś niedomówienia. Wszystko mamy przedstawione jasno. Najpierw jest jakby wieczór, potem dzień i znowu wieczór. Tak, jakbyś zrobiła podział na akty.
Bardzo fajnie to wygląda.
Pozdro


Bardzo fajnie to wygląda.
Pozdro

- Bożena
- Posty: 1338
- Rejestracja: 01 lis 2011, 18:32
Re: Między nami (rzecz biorąc)
całość świetnie się łączy od serdecznej dłoni
po niech spierdalają 3 cząstka tkliwość wzbudza- chętnie bym tę miłość przytuliła- a basen w kształcie serca- cóż proza choroby-
Pozdrawiam
po niech spierdalają 3 cząstka tkliwość wzbudza- chętnie bym tę miłość przytuliła- a basen w kształcie serca- cóż proza choroby-

Pozdrawiam

- anastazja
- Posty: 6176
- Rejestracja: 02 lis 2011, 16:37
- Lokalizacja: Bieszczady
- Płeć:
Re: Między nami (rzecz biorąc)
kapitalne określenie, dzisiaj serce ma się tylko dla siebie, w przenośni i w realu.Gloinnen pisze:Miłość. Zapomniana funkcja
serca. Dziś posłużyło za basen
w prowincjonalnym szpitaliku
dla poetów
Pozdrawiam.
A ludzie tłoczą się wokół poety i mówią mu: zaśpiewaj znowu, a to znaczy: niech nowe cierpienia umęczą twą duszę."
(S. Kierkegaard, "Albo,albo"
(S. Kierkegaard, "Albo,albo"
-
- Posty: 102
- Rejestracja: 18 lut 2013, 20:00
Re: Między nami (rzecz biorąc)
Trzy osobne całostki, które tworzą całość. Pewnie, tak jak wspomnieli moi przedmówcy, mogłyby funkcjonować osobno, ale to by raczej zawęziło pole do interpretacji i osłabiło ich znaczenie. To trochę jak z wierszem kubistycznym - niby można interpretować każdą całostkę (nawet mniejsze fragmenty) z osobna, ale dopiero złożenie tych klocków razem daje budowle, całostkowy i ostateczny obraz. O ile bogatszy i bardziej interesujący.
W takiej kubistycznej poezji łączy się pozornie odległe od siebie obrazy, które jednak ostatecznie tworzą całość. U Ciebie poszczególne cząstki są chyba jednak zbyt mocno powiązane, żeby uznać ten utwór za wiersz kubistyczny. Widzę tu jednak inspirację takim typem poezji. Podoba mi się ten zabieg.
Przewodnim tropem, który pozwala na łączenie poszczególnych cząstek, jest miska/basen - pojemnik na nieczystości, fekalia. Część III każe mi te fizjologiczne produkty przemiany materii i filtracji płynów lub choroby metaforycznie odczytywać jako poezję. Poeta jawi się tu jako jednostka chora stojąca w opozycji do zdrowej. Należy więc mu nadać wszystkie cechy, którymi określilibyśmy taką osobę, jak chociażby:mizerny, wątły, niezdrowy, obolały, rozbity, słaby. Należy je jednak odnieść do sfery psychicznej a nie cielesnej. Tak właśnie ukształtowawszy poeta tworzy poezję, a w zasadzie wydala ją na trzy sposoby: nagle w przypływie natchnienia, które nie jest darem a męką (I, tu istotny wydaje mi się motyw piekła), w pokorze (motyw pochylenia), która przynosi ulgę spełnienia bądź po prostu wyrzucenia tego z siebie (II) i w końcu jak w chorobie boleśnie(III).
Wiersz przemyślany - zarówno w warstwie słownej jak i budowy. Nawet wulgaryzm jest dokładnie tam gdzie trzeba, potęgując emocjonalny wydźwięk wiersza.
I tylko nie wiem, co z tą gałązką oliwną zrobić. Rozumiem, że jest czerwona, bo buzi niepokój, zapowiada zagrożenie jakby w opozycji do przypisanego jej znaczenia jako symbolu pokoju. Ale skoro sam peel nie jest pewien, o co chodzi... Być może ma ona wprowadzić tylko niepokój. Nie wiem.
W takiej kubistycznej poezji łączy się pozornie odległe od siebie obrazy, które jednak ostatecznie tworzą całość. U Ciebie poszczególne cząstki są chyba jednak zbyt mocno powiązane, żeby uznać ten utwór za wiersz kubistyczny. Widzę tu jednak inspirację takim typem poezji. Podoba mi się ten zabieg.
Przewodnim tropem, który pozwala na łączenie poszczególnych cząstek, jest miska/basen - pojemnik na nieczystości, fekalia. Część III każe mi te fizjologiczne produkty przemiany materii i filtracji płynów lub choroby metaforycznie odczytywać jako poezję. Poeta jawi się tu jako jednostka chora stojąca w opozycji do zdrowej. Należy więc mu nadać wszystkie cechy, którymi określilibyśmy taką osobę, jak chociażby:mizerny, wątły, niezdrowy, obolały, rozbity, słaby. Należy je jednak odnieść do sfery psychicznej a nie cielesnej. Tak właśnie ukształtowawszy poeta tworzy poezję, a w zasadzie wydala ją na trzy sposoby: nagle w przypływie natchnienia, które nie jest darem a męką (I, tu istotny wydaje mi się motyw piekła), w pokorze (motyw pochylenia), która przynosi ulgę spełnienia bądź po prostu wyrzucenia tego z siebie (II) i w końcu jak w chorobie boleśnie(III).
Wiersz przemyślany - zarówno w warstwie słownej jak i budowy. Nawet wulgaryzm jest dokładnie tam gdzie trzeba, potęgując emocjonalny wydźwięk wiersza.
I tylko nie wiem, co z tą gałązką oliwną zrobić. Rozumiem, że jest czerwona, bo buzi niepokój, zapowiada zagrożenie jakby w opozycji do przypisanego jej znaczenia jako symbolu pokoju. Ale skoro sam peel nie jest pewien, o co chodzi... Być może ma ona wprowadzić tylko niepokój. Nie wiem.
jestem jak kubizm
a jest nas trzy
właściwie to mnie nie ma
a jest nas trzy
właściwie to mnie nie ma
-
- Posty: 1507
- Rejestracja: 24 cze 2012, 13:50
- Kontakt:
Re: Między nami (rzecz biorąc)
a co jeśli faktycznie spierdolą
bez nich będzie lepiej
to jest wiersz o braku szacunku
ile pogardy w słowach
"serca. Dziś posłużyło za basen
w prowincjonalnym szpitaliku
dla poetów."
wysrali się?
nich spierdalają
nie widzę w tym głębi tylko
desperację ból i własne brak szacunku bohatera
dla innych
bez nich będzie lepiej
to jest wiersz o braku szacunku
ile pogardy w słowach
"serca. Dziś posłużyło za basen
w prowincjonalnym szpitaliku
dla poetów."
wysrali się?
nich spierdalają
nie widzę w tym głębi tylko
desperację ból i własne brak szacunku bohatera
dla innych
-
- Posty: 251
- Rejestracja: 27 cze 2012, 21:24
Re: Między nami (rzecz biorąc)
Nic dodać nic ująć "Miłość. Zapomniana funkcja
serca. Dziś posłużyło za basen
w prowincjonalnym szpitaliku
dla poetów.
Niech spierdalają.
A miałam tego nigdy
nie powiedzieć. " Otóż to!!! Świetny wiersz, w moje emocje też trafił, bardzo , bardzo

serca. Dziś posłużyło za basen
w prowincjonalnym szpitaliku
dla poetów.
Niech spierdalają.
A miałam tego nigdy
nie powiedzieć. " Otóż to!!! Świetny wiersz, w moje emocje też trafił, bardzo , bardzo


"Kto nie umie przysiąść na progu chwili, puszczając całą przeszłość w niepamięć, kto nie jest zdolny trwać w miejscu jak bogini zwycięstwa, nie doznając zawrotu głowy ani lęku, ten nigdy nie dowie się, czym jest szczęście." F. Nietzsche
-
- Posty: 1507
- Rejestracja: 24 cze 2012, 13:50
- Kontakt:
Re: Między nami (rzecz biorąc)
Triste Ty chyba .. lepiej widzisz ... jesteś bliżej